Algemene voorwaarden

Algemene leveringsvoorwaarden Van Hamburg Verhuur België NV

ALGEMEEN DEEL

Artikel 1 – Definities

1.1 In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

a) Ondernemer: de (rechts)persoon die deze voorwaarden van toepassing verklaart in het kader van een aanbieding aan of Overeenkomst met een Wederpartij;

b) Wederpartij: de partij die een Product huurt of koopt van Ondernemer;

c) Wederpartij zijnde een consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf en een Product koopt van Ondernemer en daarmee een Overeenkomst (op afstand) aangaat;

d) Product: één of meerdere verplaatsbare ruimte(n) zoals deze door Ondernemer ofwel ten titel van huur ex artikel 1709 van het oud Burgerlijk Wetboek dan wel ten titel van koop worden aangeboden, welke geschikt zijn om te worden getransporteerd, opgesteld en verplaatst, inclusief het eventueel meegeleverde toebehoren zoals meubilair en aangebrachte installaties;

e) Overeenkomst: iedere schriftelijke overeenkomst als bedoeld in artikel 3.2 van deze algemene leveringsvoorwaarden;

f) Overeenkomst op afstand: een overeenkomst gesloten met een Wederpartij zijnde een consument waarbij in het kader van een door de Ondernemer georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van Producten tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;

g) Partijen: Ondernemer en Wederpartij;

h) Afleveradres: het eerste schriftelijk door Wederpartij aan Ondernemer opgegeven adres waar het Product door Ondernemer moet worden afgeleverd.

Artikel 2 – Toepasselijkheid

2.1 Wanneer Ondernemer een schriftelijk aanbod tot het aangaan van een overeenkomst naar de Wederpartij stuurt, zal Wederpartij een exemplaar van deze algemene leveringsvoorwaarden worden verstrekt. Indien Wederpartij, na voorafgaandelijk kennis te hebben kunnen nemen van deze algemene leveringsvoorwaarden, dit schriftelijk aanbod ondertekend retourneert overeenkomstig artikel 3.2 van deze algemene leveringsvoorwaarden, erkent hij deze algemene leveringsvoorwaarden te hebben gelezen, begrepen en aanvaard te hebben, zonder enig voorbehoud.

2.2 Deze algemene leveringsvoorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen/overeenkomsten (daaronder begrepen meeromvattende overeenkomsten (aanneming van werk, etc.) die onder meer koop/verkoop behelzen) en de daaruit voortvloeiende verbintenissen die Ondernemer met haar Wederpartij aangaat met betrekking tot een Product en/of tot verlening van diensten door Ondernemer.

2.3 I.v.m. de financiering ingeschakelde derden (bijv. op basis van een leasingconstructie) laat de toepasselijkheid van deze algemene leveringsvoorwaarden onverlet. Ondernemer zal alle voorwaarden jegens de ingeschakelde derde alsook jegens de daadwerkelijke gebruiker (beiden in dit verband ook aan te duiden als: ‘Wederpartij’) van de Producten kunnen inroepen. Het staat Ondernemer daarbij steeds vrij te kiezen uit de bepalingen betreffende verhuur of betreffende verkoop.

2.4 De algemene leveringsvoorwaarden zijn in de Nederlandse taal gesteld. Vertalingen van de algemene leveringsvoorwaarden zijn slechts indicatief; de Nederlandse versie prevaleert.

2.5 Van deze algemene leveringsvoorwaarden afwijkende bepalingen zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk tussen Partijen zijn overeengekomen.

2.6 Indien een of meer bepalingen (of een deel daarvan) van de Overeenkomst of van de algemene leveringsvoorwaarden nietig of vernietigbaar is, dan laat dit de geldigheid en afdwingbaarheid van de andere bepalingen (of het overige deel van een bepaling) van de Overeenkomst en de algemene leveringsvoorwaarden onverlet. In een dergelijk geval zullen de Partijen te goeder trouw onderhandelen om de onafdwingbare of strijdige bepalingen te vervangen door een afdwingbare en rechtsgeldige bepaling die zo nauw mogelijk aansluit bij het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling.

Artikel 3 – Offerte en totstandkoming Overeenkomst

3.1 Offertes van Ondernemer zijn vrijblijvend.

3.2 Indien Wederpartij naar aanleiding van een offerte een Product wil huren of kopen en/of diensten van Ondernemer af wil nemen, stuurt Ondernemer op verzoek van Wederpartij een schriftelijk aanbod tot het aangaan van een overeenkomst met leverdatum, specificaties/of tekeningen. Dit schriftelijk aanbod is, tenzij anders aangegeven, zes (6) weken geldig en dient binnen de geldende termijn getekend door Wederpartij te worden geretourneerd, waarmee, op datum van ontvangst door Ondernemer, de Overeenkomst tot stand komt.

3.3 Alle Overeenkomsten worden gesloten onder voorbehoud van beschikbaarheid van het Product, mankrachten en vervoermiddelen op de overeengekomen leveringsdatum.

3.4 Getoonde specificaties, modellen, tekeningen, gegevens en mededelingen van Ondernemer ten aanzien van afmetingen, capaciteit en overige eigenschappen van het Product worden te goeder trouw verstrekt maar zijn slechts indicatief. Hieraan kunnen door Wederpartij geen rechten worden ontleend, tenzij Partijen uitdrukkelijk anders zijn overeengekomen.

Artikel 4 – Levering

4.1 Tenzij schriftelijk door Ondernemer anderszins aangegeven wordt het Product geoffreerd voor levering af bij het kantooradres van Ondernemer.

4.2 Indien Ondernemer het Product op verzoek van Wederpartij op een ander afleveradres aflevert, komen alle kosten van en naar het Afleveradres voor rekening van Wederpartij. Ondernemer is gerechtigd een verzoek om wijziging van het Afleveradres van Wederpartij niet in te willigen en de Overeenkomst buitengerechtelijk te ontbinden indien Wederpartij vasthoudt aan de opgegeven wijziging.

4.3 Indien Wederpartij bepaalde (veiligheids-)eisen bij de aflevering van het Product door Ondernemer, althans door haar ingeschakelde derden in acht wil laten nemen, dient zij dit tijdig voorafgaandelijk aan de aflevering schriftelijk aan Ondernemer te melden. Ondernemer en/of door haar in te schakelen derden zijn slechts gehouden de door Wederpartij vooraf gestelde (nadere) eisen ter zake de aflevering van het Product in acht te nemen, voor zover dat in redelijkheid van hen kan worden gevergd. Alle kosten in verband hiermede zijn voor rekening van Wederpartij. Het niet (volledig) in acht nemen van de betreffende eisen zal geen grond voor Wederpartij vormen om zijn medewerking aan de aflevering van het Product te weigeren c.q. uit te stellen.

4.4 Bij aflevering door of namens Ondernemer zal Wederpartij er zorg voor dragen dat de plaats waar het Product komt te staan, goed toegankelijk is en door Ondernemer (ingeschakelde derden) goed kan worden bereikt, zodat de plaatsing van het Product op juiste wijze, zonder vertraging en schade kan geschieden.

4.5 Indien bij aflevering van het Product op het Afleveradres blijkt dat het Product niet kan worden geplaatst vanwege het feit dat het terrein niet toegankelijk is althans te klein of door een andere oorzaak niet geschikt is om als opstelplaats voor het Product te dienen, dan is Ondernemer gerechtigd het Product niet af te leveren. Alle schade die Ondernemer in verband hiermee lijdt zal door Wederpartij worden vergoed.

 

Artikel 5 – Bescherming merknaam

Ter bescherming van de merknaam van Ondernemer is Wederpartij niet gerechtigd naamplaten (waaronder begrepen stickers) met de naam of merknaam ‘Hamburg Verhuur’ aan de buitenzijde van het Product te verwijderen, uit te wissen, onleesbaar te maken, te veranderen of op enigerlei wijze te bedekken.

Artikel 6 – (Overheids-)voorschriften en vergunningen

6.1 Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen is Wederpartij zowel bij als na het aangaan van de Overeenkomst verantwoordelijk voor het tijdig en correct aanvragen, verkrijgen en behouden van alle vereiste ontheffingen, vergunningen en toestemmingen van derden. Wederpartij zal Ondernemer op eerste verzoek een kopie verstrekken van de betreffende vergunningen/ontheffingen en/of toestemmingen.

6.2 Indien op de overeengekomen leverdatum het Product niet kan worden geplaatst of diensten niet kunnen worden geleverd omwille van het ontbreken van vereiste vergunningen en/of toestemming van derden, is Ondernemer gerechtigd alle daaruit voortvloeiende kosten (zoals opslagkosten, aanvullende vervoerskosten, etc.) bij Wederpartij in rekening te brengen. Ondernemer is in voorkomend geval gerechtigd de Overeenkomst met Wederpartij buitengerechtelijk te ontbinden. Alle met de ontbinding samenhangende kosten zijn alsdan voor rekening van de Wederpartij.

Artikel 7 – Verzekering

7.1 Wederpartij is verplicht voorafgaand aan de overeengekomen leveringsdatum een kopie van de betreffende verzekeringspolis aan Ondernemer te verstrekken indien de waarde van het Product (zo mogelijk vermeld in de Overeenkomst) meer is dan EUR 25.000,-. Zodra zich een gebeurtenis voordoet waarvoor de verzekering is gesloten, zal Wederpartij haar rechten uit hoofde van voornoemde verzekering op eerste verzoek aan Ondernemer overdragen.

7.2 Indien Wederpartij niet voldoet aan de verplichtingen uit voorgaand lid, is Ondernemer gerechtigd de levering van het Product op te schorten en/of de Overeenkomst buitengerechtelijk te ontbinden. Indien Ondernemer besluit de levering op te schorten tot op het moment waarop Wederpartij aan de verplichtingen uit voorgaand lid heeft voldaan, blijven alle overeengekomen bedragen door Wederpartij verschuldigd.

Artikel 8 – Prijs, verzuim, boete en (buitengerechtelijke) kosten

8.1 Alle bedragen die in deze algemene leveringsvoorwaarden worden genoemd (met inbegrip van de boetes) zijn exclusief btw.

8.2 Indien Wederpartij met Ondernemer overeenkomt dat Ondernemer diensten moet verrichten ten behoeve van Wederpartij of zaken moet leveren die niet in het schriftelijke aanbod zijn vermeld, zijn alle kosten daarvan voor rekening van Wederpartij. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen is in de tussen Partijen gesloten Overeenkomst derhalve niet begrepen: de kosten met betrekking tot eventueel uit te voeren grondwerkzaamheden, berekeningen, het verzorgen van de aansluiting op nutsvoorzieningen (inclusief het sluiten met overeenkomsten met nutsbedrijven), het elektrisch doorlussen en dooraarden, het aanbrengen van datalijnen, de plaatsing van brandblusmiddelen in het Product, het reinigen van het Product bij einde huur alsmede de kosten van alle extra voorzieningen die door Ondernemer in het Product worden aangebracht en niet tot de standaarduitrusting behoren (waaronder begrepen, doch daartoe niet beperkt: eventueel benodigde sonderingen, EPN-norm en berekeningen, vervoerskosten (inclusief kosten van eventuele omleidingen en begeleiding), grondwerk en fundering, (tele-)kraankosten, rijplaten, infrastructuur, precariorechten, verzekering op locatie, kapvergunning, bouwstroom en aarding ten behoeve van het te plaatsen Product, onderrandafwerking (kantplanken), aansluitleidingen voor gas, water, elektra en riolering, zonwering/rolluiken, meterkast, brand-, alarm- en ontruimingsinstallatie, brandblusmiddelen, kosten van voldoen aan aanvullende eisen van de bevoegde overheden op het vlak van ruimtelijke ordening, brandweer, de Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk en/of de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD), schilderen waterleiding en CV-leiding, verzorgen bouwaanvraag of vergunningaanvraag, leges, ventilatieberekeningen, mindervalidevoorzieningen, voorzieningen voor plaatsing en aansluiting keukeninrichting, voorzieningen voor afsluitbaarheid en bereikbaarheid locatie, kapstokken, bouwhekken, afmelding nutsbedrijven, noodverlichting, coralmat, rookmelders, deurdrangers, draaiknopcilinders, systeemplafond, bladvangers). Voornoemde kosten zullen afzonderlijk door Ondernemer bij Wederpartij in rekening worden gebracht, tenzij Partijen anders zijn overeengekomen. 8.3 Betaling door Wederpartij dient plaats te vinden binnen de op de factuur vermelde termijn. Wederpartij is in verzuim door het enkele verloop van een bepaalde termijn.

8.3 Ondernemer behoudt zich het recht voor te allen tijde zekerheid te verlangen voor tijdige betaling met het oog op zowel reeds verrichte als nog uit te voeren leveringen, en is gerechtigd - indien hiertoe naar haar oordeel aanleiding bestaat - leveringen op te schorten c.q. niet uit te voeren zolang door Wederpartij niet voldoende zekerheid voor betaling is gesteld.

Bij gebreke aan integrale betaling binnen de in de Overeenkomst vermelde termijnen is over alle niet betaalde bedragen, van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling, een verwijlinterest van tien percent (10%) op jaarbasis verschuldigd vanaf de vervaldag tot op de dag van volledige betaling. Het louter verstrijken van de vervaltermijn zal gelden als ingebrekestelling overeenkomstig artikel 1139 van het oud Burgerlijk Wetboek. Bovendien zal ingeval van niet-betaling of onvolledige betaling, van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling, een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zijn van vijftien percent (15%) berekend op de hoofdsom van de factuur (incl. btw), met een minimum van vijftig (50) euro. Ondernemer behoudt zich het recht voor de volledige c.q. daadwerkelijke schade die zij heeft geleden ingevolge de laattijdige betaling (waaronder maar niet beperkt tot kosten van ingebrekestellingen, dagvaardingskosten, gerechtskosten edm.) integraal op Wederpartij te verhalen.

Artikel 9 – Overmacht

9.1 Onder overmacht aan de zijde van de Ondernemer wordt verstaan: elke vreemde oorzaak, alsmede elke omstandigheid, welke in redelijkheid niet voor haar risico behoort te komen, waaronder: oproer, brand, waterschade, werkstaking, bedrijfsbezetting, in- en uitvoerbelemmeringen, defecten aan machines, storingen in de energievoorziening, waardoor de bedrijfsvoering van Ondernemer, direct of indirect, negatief wordt beïnvloed.

9.2 Ingeval van overmacht is Ondernemer gerechtigd de levertijd voor de duur van de overmacht te verlengen of de Overeenkomst te ontbinden zonder dat zij gehouden is enige schadevergoeding, anders dan terugbetaling van een eventueel al betaald bedrag aan Wederpartij, te voldoen. De tot het moment van ontbinding van de Overeenkomst door Ondernemer gemaakte kosten ten behoeve van Wederpartij zullen door Wederpartij verschuldigd blijven en mogen, in voorkomend geval, door Ondernemer worden verrekend met het door haar aan Wederpartij terug te betalen bedrag.

Artikel 10 – Schade en aansprakelijkheid

10.1 Ondernemer is niet aansprakelijk voor de schade die Wederpartij lijdt ten gevolge van een gebrek aan het Product, de nalatigheid of vertraging in het beschikbaar stellen van het Product door Ondernemer, haar personeel en/of door haar ingeschakelde derden, en/of de aflevering van het Product, tenzij deze schade is veroorzaakt door opzet of grove schuld van Ondernemer.

10.2 Aansprakelijkheid voor indirecte schade, gevolgschade, schade aan de persoon of goederen van derden die in het Product aanwezig zijn, is, onverminderd het bepaalde in artikel 10.6 van deze algemene leveringsvoorwaarden, onder alle omstandigheden uitgesloten. Wederpartij vrijwaart Ondernemer voor alle aanspraken van derden ter zake.

10.3 Ondernemer is, onverminderd het bepaalde in artikel 10.6 van deze algemene leveringsvoorwaarden, niet aansprakelijk voor de gevolgen van gebreken, die Ondernemer niet kende en niet behoorde te kennen.

10.4 Wederpartij zal Ondernemer vrijwaren voor alle vorderingen (met inbegrip van boetes) veroorzaakt door of voortvloeiende uit of in verband met de aflevering van het Product en/of het gebruik daarvan, voor zover deze vorderingen niet uitsluitend te wijten zijn aan het eigen foutieve handelen van Ondernemer of haar – al dan niet ondergeschikte – leidinggevenden, personeel en/of door haar ingeschakelde derden.

10.5 Wederpartij neemt tijdig passende maatregelen ter voorkoming en beperking van schade aan het Product.

10.6 De in dit artikel 10 bedongen uitsluiting en beperking van aansprakelijkheid geldt niet voor zover schade het gevolg is van opzet of grove schuld van Ondernemer en/of haar – al dan niet ondergeschikte – leidinggevenden, personeel en/of door haar ingeschakelde derden.

10.7 Aanspraken tot schadevergoeding vervallen indien deze niet binnen één jaar na ontdekking van de schade bij de bevoegde rechter aanhangig zijn gemaakt.

10.8 Ingeval Ondernemer, onverminderd de voorgaande bepalingen, , gehouden zou zijn tot betaling van enige schadevergoeding, is de aansprakelijkheid van Ondernemer in elk geval beperkt tot het bedrag dat in het betreffende geval onder de toepasselijke aansprakelijkheidsverzekering van Ondernemer wordt uitbetaald.

10.9 Ingeval – om welke reden dan ook – geen uitkering krachtens de in 10.8 bedoelde verzekering mocht plaatsvinden, is iedere aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat uit de artikelen 20.1 of 37 van deze algemene leveringsvoorwaarden volgt, echter zulks tot een maximum van EUR 80.000,–.

Artikel 11 – Wet Bescherming Persoonsgegevens

Indien Wederpartij een natuurlijk persoon is, verstrekt Wederpartij door middel van ondertekening van de Overeenkomst toestemming aan Ondernemer en aan de beheerder om de persoonsgegevens van Wederpartij in een bestand op te nemen en/of te verwerken. Ondernemer verwerkt de persoonsgegevens verstrekt door Wederpartij in overeenstemming met, in voorkomend geval, haar privacyverklaring en, in ieder geval, de bepalingen van de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG, en de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.

Artikel 12 – Hoofdelijkheid

12.1 Indien verscheidene (natuurlijke of rechts-)personen zich als Wederpartij hebben verbonden, zijn deze steeds hoofdelijk en ieder voor het geheel jegens Ondernemer aansprakelijk voor alle uit de Overeenkomst voortvloeiende verbintenissen. Uitstel van betaling of kwijtschelding door Ondernemer aan één van de Wederpartijen of een aanbod daartoe, betreft alleen die Wederpartij.

12.2 De verbintenissen uit de Overeenkomst zijn, ook wat erfgenamen en rechtverkrijgenden van Wederpartij betreft, hoofdelijk.

Artikel 13 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter

13.1 Deze algemene leveringsvoorwaarden, alsmede elke Overeenkomst tussen Ondernemer en Wederpartij, en alle geschillen of vorderingen die uit deze algemene leveringsverkoopvoorwaarden en deze Overeenkomst voortvloeien of ermee verband houden (met inbegrip van niet-contractuele geschillen of vorderingen), worden beheerst door en geïnterpreteerd volgens Belgisch recht, zonder dat enige andere rechtskeuze of collisieregels of -bepalingen (Belgisch en buitenlands) toepassing kunnen vinden, waardoor het recht van een ander rechtsgebied dan België van toepassing zou zijn.

13.2 Alle geschillen voortvloeiend uit of naar aanleiding van door Ondernemer gedane aanbiedingen, dan wel tussen Partijen gesloten Overeenkomsten, en/of daaruit voortvloeiende verbintenissen dan wel deze algemene leveringsvoorwaarden zullen naar Belgisch recht uitsluitend worden beslecht door de bevoegde rechter van het gerechtelijke arrondissement Antwerpen, afdeling Antwerpen.

SPECIFIEKE BEPALINGEN TEN AANZIEN VAN VERHUUR

Artikel 14 – Eigendom en kwalificatie

14.1 Het Product blijft te allen tijde eigendom van Ondernemer.

14.2 Het Product is een roerend goed ex artikel 3.46 van het Burgerlijk Wetboek, welke tijdelijk wordt verhuurd, verplaatsbaar is en blijft en aldus niet bestemd is om duurzaam ter plaatse te blijven. Het Product kan aldus niet onroerend worden door incorporatie of bestemming op grond van artikel 3.47 van het Burgerlijk Wetboek en evenmin kan er sprake zijn van natrekking op grond van artikel 3.64 van het Burgerlijk Wetboek.

14.3 Het is Wederpartij verboden zodanige aanpassingen aan het Product te doen dat het Product niet langer als roerend goed ex artikel 3.46 van het Burgerlijk Wetboek kwalificeert, waaronder begrepen doch daartoe niet beperkt het aard- en nagelvast verbinden van het Product aan een onroerende zaak, de grond en fundering daaronder begrepen. Voorts is het Wederpartij niet toegestaan om het Product voor bewoning te gebruiken.

14.4 Indien het Product, ingevolge een miskenning door Wederpartij van artikel 14.2 of artikel 14.3 van deze algemene leveringsvoorwaarden, niet langer als roerend goed ex artikel 3.46 van het Burgerlijk Wetboek kwalificeert, rust het risico op de herkwalificatie van het Product tot onroerend goed uitsluitend bij Wederpartij. Wederpartij zal er in dit geval toe gehouden zijn Ondernemer integraal schadeloos te stellen voor alle directe en indirecte schade die Ondernemer heeft geleden ingevolge de herkwalificatie van het Product tot onroerend goed en, ieder geval, tot betaling van een forfaitaire schadevergoeding ten bedrage van 10% van de, over de volledige looptijd van de Overeenkomst, overeenkomstig artikel 17 van deze algemene leveringsvoorwaarden, verschuldigde huurprijs.

Artikel 15 – Inwerkingtreding, duur en beëindiging van de Overeenkomst

15.1 De looptijd van de Overeenkomst vangt aan op de dag dat het Product wordt afgeleverd op de door Wederpartij gespecificeerde plaats, zijnde de ingangsdatum van de Overeenkomst.

15.2 Indien de plaats waar het Product staat naar het oordeel van Ondernemer bij het einde van de Overeenkomst en/of het ophalen van het Product niet (goed) toegankelijk is en/of door Ondernemer en/of door hem (ingeschakelde derden) niet (goed) kan worden bereikt, zodat het ophalen niet op een juiste wijze, zonder vertraging of schade kan geschieden, is Ondernemer gerechtigd het Product niet mee te nemen. Na het einde van de Overeenkomst is Wederpartij voor de periode waarover het Product niet kan worden opgehaald een vergoeding verschuldigd, gelijk aan de tussen partijen overeengekomen huur.

15.3 De Overeenkomst eindigt op de dag waartegen ze geldig door één van de Partijen is opgezegd dan wel tussentijds is beëindigd (middels buitengerechtelijke of gerechtelijke ontbinding).

15.4 Indien de Overeenkomst voor onbepaalde tijd is aangegaan, geldt een opzegtermijn voor beide Partijen van tenminste drie (3) maanden. Is de Overeenkomst aangegaan voor bepaalde tijd dan eindigt deze door opzegging tegen het einde van de overeengekomen huurperiode met inachtneming van een opzegtermijn van tenminste drie (3) maanden. Opzegging dient te geschieden tegen het einde van de maand.

15.5 De Overeenkomst voor bepaalde tijd die niet, niet tijdig, althans niet geldig is opgezegd, wordt verlengd met een periode die gelijk is aan de initieel overeengekomen duur van de Overeenkomst voor bepaalde tijd.

15.6 Met instemming van Ondernemer kan een tijdig en rechtsgeldig opgezegde Overeenkomst voor bepaalde tijd gedurende de opzegtermijn voor de duur van minimaal drie (3) maanden worden verlengd. Een dergelijke Overeenkomst voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege, zonder dat opzegging is vereist.

15.7 Opzegging dient te geschieden bij deurwaardersexploot of per aangetekend schrijven.

Artikel 16 – Risico en verzekering

16.1 Het risico van het Product gaat over op Wederpartij op het moment van aflevering.

16.2 Wederpartij dient vanaf het moment van aflevering en gedurende de gehele looptijd van de Overeenkomst over een adequate ‘storm-en brand verzekering’ (op basis van nieuwwaarde van het Product inclusief transportkosten) te beschikken.

Artikel 17 – Huurprijs en overige kosten

17.1 De aanvangshuurprijs (exclusief btw) en overige kosten (exclusief btw) staan separaat vermeld in de Overeenkomst.

17.2 De overige kosten bestaan uit de kosten van transport van het Product naar het Afleveradres, de kosten van montage, demontage, laden en lossen van het Product, alle heffingen en/of belastingen welke verband houden met het plaatsen en/of gebruiken van het Product dan wel verband houden met de Overeenkomst (waaronder uitdrukkelijk begrepen precariorechten en leges), alsmede eventuele andere kosten waarvan Partijen overeengekomen zijn dat deze ten laste van Wederpartij komen.

17.3 Partijen komen overeen dat Ondernemer btw over de huurprijs in rekening brengt voor zover Wederpartij het gehuurde blijvend gebruikt/blijvend laat gebruiken voor doeleinden waarvoor een volledig of nagenoeg volledig recht op aftrek van btw op grond van de artikelen 45 e.v. van het btw-wetboek bestaat. Indien géén met btw belaste verhuur wordt overeengekomen is Wederpartij naast de huurprijs een afzonderlijke vergoeding aan Ondernemer verschuldigd, ter compensatie van het nadeel dat Ondernemer c.q. diens rechtsopvolger(s) lijdt dan wel zal lijden, omdat de btw op de investeringen en exploitatiekosten van Ondernemer niet (meer) aftrekbaar zijn. Indien Partijen een met btw belaste verhuur zijn overeengekomen, zullen zij hiertoe de btw-optieverklaring indienen overeenkomstig het bepaalde in artikel 7quater van het Koninklijk Besluit nr. 10 van 29 december 1992. Indien Partijen een met btw belaste verhuur zijn overeengekomen, verklaart Wederpartij door ondertekening van de Overeenkomst mede ten behoeve van de rechtsopvolger(s) van Ondernemer, dat hij het gehuurde blijvend gebruikt of blijvend laat gebruiken voor doeleinden waarvoor een volledig of nagenoeg volledig recht op aftrek van btw op de voet van artikel 15 van de Wet op de omzetbelasting 1968 bestaat.

17.4 Ondernemer is, tot aan de ingangsdatum van de Overeenkomst als bedoeld in artikel 15.1 van deze algemene leveringsvoorwaarden, gerechtigd om prijsstijgingen van kostenposten van het Product (waaronder begrepen btw-tarieven en koersverschillen) door te berekenen en aldus de geoffreerde (en mogelijk reeds geaccepteerde) huurprijs te verhogen. In dat geval is Wederpartij gerechtigd de Overeenkomst binnen twee weken na de aankondiging van de huurprijsstijging eenzijdig te beëindigen, zonder opzegtermijn en enige schadevergoeding, bij een per post aangetekende brief.

17.5 Indien Wederpartij na het tot stand komen van de Overeenkomst, als bedoeld in artikel 3.2 van deze algemene leveringsvoorwaarden, om wat voor reden ook de overeengekomen aflevering van het Product wenst uit te stellen, is Ondernemer gerechtigd extra kosten aan Wederpartij in rekening te brengen. Deze extra kosten worden als volgt gefixeerd: bij melding aan Ondernemer tot 30) kalenderdagen voor de overeengekomen ingangsdatum van de Overeenkomst: een vast bedrag van EUR 750,- ; bij melding aan Ondernemer tussen dertig (30) kalenderdagen en veertien (14) kalenderdagen voor de overeengekomen ingangsdatum: een vast bedrag van EUR 1500,-; bij melding aan Ondernemer tussen veertien (14) kalenderdagen en zeven (7) kalenderdagen voor de overeengekomen ingangsdatum: een vast bedrag van EUR 2250,- bij melding aan Ondernemer korter dan zeven (7) kalenderdagen voorafgaand aan de overeengekomen ingangsdatum: een vast bedrag van EUR 3000,-. Ondernemer zal Wederpartij terstond na een melding over uitstel van aflevering van het Product als bedoeld in dit artikel, een factuur voor de verschuldigde boete zenden, welke factuur Wederpartij binnen zeven kalenderdagen na dagtekening van die factuur aan Ondernemer dient te voldoen. De huurprijs en alle overige kosten als bedoeld in dit artikel blijven steeds verschuldigd. Ten aanzien van de ingangsdatum van de Overeenkomst geldt in dit geval dat deze wordt opgeschoven tot het moment waarop het Product alsnog wordt afgeleverd.

17.6 De huurprijs (in beginsel berekend per maand) vermeerderd met btw alsmede de overige kosten als bedoeld in lid 2 zijn in één bedrag in euro’s per maand bij vooruitbetaling verschuldigd – zonder dat Wederpartij, met uitzondering van de Wederpartij zijnde een consument, gerechtigd is zich op verrekening te beroepen – telkens vóór of op de eerste dag van de periode waarop de betalingen betrekking hebben, tenzij anders overeengekomen.

Artikel 18 – Huurprijswijziging

18.1 De huurprijs wordt jaarlijks aangepast op basis van de wijziging van de gezondheidsindex (2013=100), gepubliceerd door het Belgische Statistiekbureau Statbel. De geïndexeerde huurprijs wordt berekend volgens de formule: de geïndexeerde huurprijs is gelijk aan de geldende huurprijs op de indexatiedatum, vermenigvuldigd met het gezondheidsindexcijfer van de kalendermaand, welke de kalendermaand waarin de indexatie gebeurt voorafgaat, gedeeld door het gezondheidsindexcijfer die voorafgaat aan de kalendermaand tijdens dewelke de Overeenkomst in werking is getreden overeenkomstig artikel 15.1 van deze algemene leveringsvoorwaarden.

18.2 De huurprijs wordt niet gewijzigd indien de aanpassing zou leiden tot een lagere huurprijs dan de laatst geldende. In dat geval blijft die laatst geldende huurprijs ongewijzigd, totdat bij een volgende indexering het indexcijfer van de kalendermaand, welke de kalendermaand waarin de indexatie gebeurt voorafgaat, hoger is dan het indexcijfer van de kalendermaand, welke de kalendermaand waarin de laatste huurprijsaanpassing heeft plaatsgevonden voorafgaat. Alsdan worden bij die huurprijswijzigingen de gezondheidsindexcijfers van de in de vorige zin bedoelde kalendermaanden gehanteerd.

18.3 De gewijzigde huurprijs geldt, ook al wordt van de aanpassing aan Wederpartij geen afzonderlijke mededeling gedaan.

18.4 De huurprijswijziging wordt per 1 januari van ieder kalenderjaar doorgevoerd. Prijzen voortvloeiende uit Overeenkomsten tot stand gekomen vóór 31 september van een daaraan voorafgegane kalenderjaar zullen voor het eerst per 1 januari van het volgende kalenderjaar worden geïndexeerd. Prijzen uit Overeenkomsten tot stand gekomen op of na 31 september van een kalenderjaar zullen pas per 1 januari van het daaropvolgende kalenderjaar worden geïndexeerd.

18.5 Als na de inwerkingtreding van de Overeenkomst, de wijze die tot grondslag dient voor het berekenen van het officieel indexcijfer veranderd wordt, komen Partijen uitdrukkelijk overeen dat zij voor de toepassing van dit artikel zich zullen houden aan de omrekeningsvoet gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, of elk ander systeem ter vervanging van de gezondheidsindex, zonder dat de huurprijs ooit lager kan zijn dan de laatste huurprijs berekend overeenkomstig artikel 18.1 van deze algemene leveringsvoorwaarden. Bij ontstentenis van een dergelijk systeem, zal Ondernemer zich mogen baseren op elke verhoging van de levensduurte om de huurprijs aan te passen.

Artikel 19 – Oplevering, staat en gebreken

19.1 Het Product wordt door Ondernemer/in opdracht van Ondernemer op de overeengekomen datum afgeleverd op het Afleveradres. Wederpartij is verplicht aanwezig te zijn bij de aflevering van het Product.

19.2 Wederpartij staat er jegens Ondernemer voor in dat op de plaats van het Afleveradres waar het Product komt te staan een behoorlijke fundering aanwezig is. Indien Wederpartij twijfelt aan de deugdelijkheid van de benodigde funderingen, zal zij hierover tijdig voor de levering als bedoeld in dit artikel contact opnemen met Ondernemer en de funderingen zo nodig op haar kosten door Ondernemer vooraf laten controleren c.q. aanpassen.

19.3 Wederpartij zal het Product niet verwijderen van de plaats waar het door/in opdracht van Ondernemer is afgeleverd zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van Ondernemer.

19.4 Het Product wordt op het moment van aflevering, zoals in dit artikel beschreven, door Wederpartij aanvaard in de staat waarin het zich dan bevindt. Die staat wordt door of vanwege Ondernemer en Wederpartij vastgelegd in een als bijlage aan de Overeenkomst toe te voegen en door partijen geparafeerd proces-verbaal van levering, welk proces-verbaal deel uitmaakt van de Overeenkomst. Mocht er bij levering van het Product geen proces-verbaal van levering zijn opgemaakt, dan wordt het Product geacht te zijn geleverd in de staat die Wederpartij mag verwachten van een goed onderhouden zaak van de soort waarop de Overeenkomst betrekking heeft.

19.5 Er is sprake van een gebrek van het Product als het gezien de staat of gezien een eigenschap of andere niet aan Wederpartij toe te rekenen omstandigheid niet aan Wederpartij het genot kan verschaffen dat Wederpartij daarvan bij het aangaan van de Overeenkomst mag verwachten.

Artikel 20 – Schade en Aansprakelijkheid

20.1 Iedere en alle aansprakelijkheid van Ondernemer jegens een Wederpartij wordt beheerst door artikel 10 van deze algemene leveringsvoorwaarden en is vervolgens beperkt tot het voor de betreffende Overeenkomst aan Wederpartij in rekening gebrachte totaal aan huurmaanden over een jaar (stand i.v.m. ½ jaarnota’s actuele huurtermijn x 12).

20.2 Wederpartij zal Ondernemer onverwijld in kennis stellen van een gebrek en van de (dreigende) schade die uit dat gebrek of uit een andere oorzaak of omstandigheid voortvloeit. Wederpartij geeft Ondernemer een redelijke termijn, die behoudens in geval van calamiteiten, tenminste zes (6) weken bedraagt om een aanvang te maken met het verhelpen van een voor rekening van Ondernemer komend gebrek.

20.3 Wederpartij is jegens Ondernemer aansprakelijk voor de schade die aan het Product gedurende de looptijd van de Overeenkomst ontstaat, tenzij Wederpartij kan aantonen dat de schade is ontstaan ten gevolge van een omstandigheid die niet aan haar kan worden toegerekend. De schade waarvoor Wederpartij jegens Ondernemer aansprakelijk is omvat mede – voor zover wettelijk mogelijk – schade aan de buitenzijde van het Product, brandschade aan het Product alsmede de situatie dat het Product geheel en al verloren gaat.

20.4 Wederpartij heeft geen recht op huurprijsvermindering, geen recht of verrekening of opschorting van enige betalingsverplichting en geen recht op ontbinding van de Overeenkomst in geval van vermindering van huurgenot ten gevolge van een gebrek, behoudens indien dit gebrek is veroorzaakt door opzet of grove schuld van Ondernemer of indien Ondernemer manifest heeft nagelaten een voor rekening van Ondernemer komend gebrek te verhelpen. De Wederpartij zijnde een consument heeft evenwel te allen tijde het recht op wettelijke schuldvergelijking, voor zover is voldaan aan de voorwaarden van de artikelen 1289 e.v. van het oud Burgerlijk Wetboek.

Artikel 21 – Inspectie en gebruik

21.1 Naast de gezamenlijke inspectie als bedoeld in artikel 19.4 van deze algemene leveringsvoorwaarden, is Wederpartij verplicht het Product bij aflevering grondig te inspecteren om na te gaan of het geschikt is of door Wederpartij geschikt kan worden gemaakt voor de bestemming die Wederpartij daaraan zal geven. Ondernemer heeft de geschiktheid van het Product voor deze bestemming niet onderzocht en is enkel gehouden Wederpartij op de hoogte te stellen van aan Ondernemer bekende gebreken waarvan zij weet dat die aan deze geschiktheid afbreuk doen. Ondernemer is niet aansprakelijk voor de gevolgen van gebreken, die Ondernemer niet kende en niet behoorde te kennen.

21.2 Wederpartij zal het gehuurde Product – gedurende de gehele duur van de Overeenkomst – daadwerkelijk, geheel, behoorlijk en zelf gebruiken uitsluitend overeenkomstig de in de Overeenkomst aangegeven bestemming. Wederpartij zal hierbij eventuele bestaande beperkte rechten en de van overheidswege en vanwege de nutsbedrijven gestelde of nog te stellen eisen (waaronder eisen ten aanzien van het bedrijf van Wederpartij, ten aanzien van het gebruik van het Product, alsmede ten aanzien van alles wat in of aan het Product aanwezig is) in acht nemen. Wederpartij zal het Product voorzien en voorzien houden van voldoende inrichting en inventaris. Onder nutsbedrijven wordt in deze tevens verstaan soortgelijke bedrijven die zich bezig houden met de levering, het transport en de meting van het verbruik van energie, water etc.

21.3 Wederpartij zal zich gedragen naar de bepalingen van de wet en de plaatselijke verordeningen alsmede naar de gebruiken omtrent huur en verhuur, de voorschriften van de overheid, van de nutsbedrijven en de verzekeraars. Wederpartij mag ten aanzien van werkzaamheden, die betrekking hebben op beveiliging, brandpreventie, airco, elektra, gas en water slechts bedrijven inschakelen waarmee Ondernemer vooraf heeft ingestemd en die ISO gecertificeerd zijn althans gecertificeerd zijn door een met ISO vergelijkbare instelling. Indien Partijen zijn overeengekomen dat bepaalde werkzaamheden aan het Product in opdracht van Ondernemer geschieden, mag Wederpartij die werkzaamheden niet zelf (laten) uitvoeren. Wederpartij zal zich te allen tijde houden aan de gebruiksvoorschriften die door deze bedrijven worden afgegeven. Eveneens zal Wederpartij de mondelinge en schriftelijke aanwijzingen in acht nemen door of namens Ondernemer gegeven in het belang van een behoorlijk gebruik van het Product. Hiertoe behoren ook de aanwijzingen met betrekking tot onderhoud, aanzien, geluidsniveau, orde, brandveiligheid, parkeergedrag en het goed functioneren van de installaties.

21.4 Wederpartij mag bij het gebruik van het Product geen hinder of overlast veroorzaken. Wederpartij zal ervoor zorgdragen dat vanwege hem aanwezige derden dit evenmin doen.

21.5 Wederpartij heeft de voorafgaande schriftelijke toestemming van Ondernemer nodig voor het geheel of gedeeltelijk veranderen van de inrichting of gedaante van het Product, tenzij het gaat om veranderingen en toevoegingen die bij het einde van de huur zonder noemenswaardige kosten kunnen worden ongedaan gemaakt en verwijderd. Wederpartij doet afstand van rechten en aanspraken uit ongerechtvaardigde verrijking in verband met de door of namens Wederpartij aangebrachte veranderingen of toevoegingen die bij het einde van de huur niet ongedaan gemaakt zijn, tenzij Partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen.

Artikel 22 – Tussentijdse beëindiging

22.1 Tussentijdse beëindiging van de Overeenkomst (middels buitengerechtelijke ontbinding) door Ondernemer, zonder dat zij alsdan aansprakelijk wordt jegens Wederpartij, is mogelijk indien:

a) Wederpartij opschorting van betaling werd toegekend in het kader van een gerechtelijke reorganisatie en zijn contractuele verbintenissen ten aanzien van Ondernemer niet is nagekomen binnen een termijn van vijftien (15) dagen nadat hij door Ondernemer in gebreke werd gesteld overeenkomstig artikel XX.56 van het Wetboek van Economisch recht;

b) Het faillissement van Wederpartij is aangevraagd; dan wel,

c) Wederpartij een huurachterstand heeft laten ontstaan;

d) Wederpartij heeft besloten tot zijn ontbinding en vereffening

22.2 Wederpartij is gehouden om Ondernemer te vergoeden voor alle kosten, schade en rente die het gevolg zijn van een tussentijdse beëindiging van de Overeenkomst, ook in geval van faillissement van Wederpartij en in geval van aan Wederpartij toegekende opschorting van betaling in het kader van een gerechtelijke reorganisatie. Tot die kosten en schade worden eveneens gerekend, de verschuldigde huurprijs, btw en overige kosten over de resterende huurtermijn, alle gemaakte en te maken kosten ter incasso van de schade zowel in als buiten rechte.

Artikel 23 – Aanpassingen door of vanwege Ondernemer

23.1 Het is Ondernemer toegestaan om op, aan of in het Product werkzaamheden en onderzoek te (doen) verrichten in het kader van onderhoud, herstel en vernieuwing. Daarin zijn begrepen het aanbrengen van extra voorzieningen en wijzigingen of werkzaamheden die nodig zijn in verband met (milieu-)eisen of maatregelen van de overheid of nutsbedrijven of andere daartoe bevoegde instanties.

23.2 Artikel 1720 en 1724 van het oud Burgerlijk Wetboek zijn niet van toepassing. Renovatie en onderhoudswerkzaamheden aan het Product leveren voor Wederpartij geen gebreken op. Wederpartij zal onderhoudswerkzaamheden en renovatie van het Product gedogen en Ondernemer daartoe in de gelegenheid stellen, zonder recht te hebben op vermindering van de huurprijs, vermindering van een andere betalingsverplichting, geheel of gedeeltelijke ontbinding van de Overeenkomst en/of schadevergoeding.

Artikel 24 – Onderhuur

Het is Wederpartij niet toegestaan het Product dan wel enig onderdeel daarvan onder te verhuren c.q. aan derden in gebruik af te staan, zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van Ondernemer.

Artikel 25 – Toegang Ondernemer

25.1 Indien Ondernemer een taxatie van het bij Wederpartij in gebruik zijnde Product wil (laten) verrichten, dan wel wenst over te gaan tot het verrichten van werkzaamheden in, op of aan het Product is Wederpartij verplicht Ondernemer of degene die zich ter zake bij Wederpartij zal vervoegen, toegang te verlenen en tot de noodzakelijk geachte werkzaamheden in staat te stellen.

25.2 Ter uitvoering van het in het eerste lid vermelde zijn Ondernemer en/of alle door haar aan te wijzen personen gerechtigd het Product na overleg met Wederpartij op werkdagen tussen 07.00 en 18.00 uur te betreden. In noodgevallen is Ondernemer gerechtigd ook zonder overleg en zo nodig buiten vermelde tijdstippen het gehuurde te betreden.

25.3 Bij voorgenomen wederverhuur of verkoop van het Product voor het einde van de Overeenkomst, is Wederpartij verplicht, zonder enige vergoeding, gedurende minstens twee (2) werkdagen per week, na voorafgaande mededeling van Ondernemer of diens gemachtigde, gelegenheid te geven tot bezichtiging van het Product. Wederpartij zal eventuele “te huur” of “te koop” borden of biljetten aan of bij het Product gedogen.

Artikel 26 – Niet tijdige beschikbaarheid

26.1 Bij het niet tijdig beschikbaar zijn van het Product op de overeengekomen voorziene datum van levering, doordat het Product niet tijdig gereed is gekomen althans niet tijdig is getransporteerd naar het door Wederpartij opgegeven adres of Ondernemer de door haar te verzorgen vergunningen van overheidswege niet heeft verkregen, zal de Overeenkomst niet in werking treden overeenkomstig het bepaalde in artikel 15.1 van deze algemene leveringsvoorwaarden. Wederpartij zal tot de datum waarop het Product hem alsnog ter beschikking staat aldus geen huurprijs verschuldigd zijn en ook zijn overige verplichtingen en de overeengekomen termijnen schuiven dienovereenkomstig op..

26.2 Ondernemer is niet aansprakelijk voor de uit de vertraging voortvloeiende schade voor Wederpartij, tenzij haar ter zake ernstige nalatigheid of grove schuld kan worden verweten.

26.3 Wederpartij kan uit hoofde van niet tijdige beschikbaarheid zoals in dit artikel bedoeld, geen ontbinding van de Overeenkomst vorderen, tenzij de te late oplevering is veroorzaakt door ernstige nalatigheid of grove schuld van Ondernemer en een dusdanige vertraging tot gevolg heeft, dat van Wederpartij in redelijkheid niet verlangd kan worden dat de Overeenkomst ongewijzigd in stand blijft.

Artikel 27 – Onderhoud en kleine herstellingen

27.1 Voor rekening van Ondernemer is het onderhoud, herstel en de vernieuwing van constructieve onderdelen van het Product, waaronder begrepen: kolommen, balken, bouwvloeren, daken (niet zijnde dakbedekking), platten, muren, buitengevels (m.u.v. mechanische beschadigingen) alsmede onderhoud, herstel en vernieuwing van trappen, traptreden, goten, buitenkozijnen en buitenschilderwerk.

27.2 Voor rekening van Wederpartij zijn alle overige onderhoud, herstel en vernieuwings-werkzaamheden zoals:

a) het uitwendig onderhoud indien en voor zover het werkzaamheden betreft die moeten worden beschouwd als geringe herstellingen in de zin van de wet (artikel 1754 van het oud Burgerlijk Wetboek), alsmede inwendig onderhoud niet zijnde onderhoud als bedoeld onder 27.1, een en ander onverminderd het hier verder bepaalde;

b) alle onderhoud, herstel en vernieuwing aan zaken die niet door of vanwege Ondernemer in, op of aan het Product zijn aangebracht;

c) onderhoud, herstel en vernieuwing van hang- en sluitwerk, beglazing en glasdeuren, spiegel-, venster- en andere ruiten, zowel binnen als buiten;

d) het onderhoud, herstel en vernieuwing van rolluiken, jaloezieën, markiezen en andere zonwering, tenzij het gebrek c.q. de slijtage/schade is veroorzaakt door ondeskundig gebruik;

e) onderhoud, herstel en vernieuwing van schakelaars, stopcontacten, belinstallaties, lampen, verlichting (inclusief armaturen), vloerbedekking, stoffering, binnen schilderwerk, gootstenen, sanitair;

f) onderhoud, herstel en vernieuwing van leidingen en kranen van gas, water en elektriciteit alsmede van braak- en diefstal preventieve voorzieningen met alles wat daartoe behoort;

g) het onderhoud en herstel (en vernieuwing van kleine onderdelen) van de tot het Product behorende technische installaties, alsmede de vervanging van onderdelen en vernieuwing van installaties zoals de lift-, centrale verwarmings- en hydrofoorinstallatie.

27.3 Voor rekening van Wederpartij zijn onderhoud, herstel en vernieuwing van zaken die door of vanwege Wederpartij uit hoofde van een aan hem door Ondernemer ter beschikking gestelde stelpost, zijn of worden aangebracht. Voor rekening van Wederpartij komt voorts de zorg voor het schoonmaken en schoonhouden van het gehuurde Product, zowel in- als uitwendig, waaronder mede wordt verstaan het schoonhouden van ramen, kozijnen en gevels van het Product. Voor rekening van Wederpartij komt daarnaast de zorg voor het legen van vetvangputten, het schoonmaken en ontstoppen van putten, goten en alle afvoer/rioleringen van het Product tot aan de gemeentelijke hoofdriolering, het vegen van schoorstenen en het reinigen van ventilatiekanalen.

27.4 Indien Wederpartij na aanmaning nalaat onderhoud, herstel of vernieuwing te zijnen laste uit te voeren – dan wel indien naar het oordeel van Ondernemer deze op onoordeelkundige of slechte wijze zijn uitgevoerd – is Ondernemer gerechtigd deze terstond voor rekening van Wederpartij te verrichten of te doen verrichten.

27.5 Bij door Ondernemer uit te voeren onderhouds-, herstel-, of vernieuwingswerkzaamheden zal Ondernemer tevoren met Wederpartij overleggen op welke wijze daarbij zoveel mogelijk met diens belangen rekening kan worden gehouden. Vinden deze werkzaamheden op wens van Wederpartij buiten normale werktijden plaats, dan komen de extra kosten daarvan voor rekening van Wederpartij.

27.6 Wederpartij is aansprakelijk voor het goed en vakkundig gebruik en onderhoud van het Product met inbegrip van de daartoe behorende technische installaties. Wederpartij draagt voor eigen rekening en risico zorg voor het afsluiten van servicecontracten. Servicecontracten met betrekking tot de installaties dienen vooraf door Ondernemer schriftelijk te worden goedgekeurd.

27.7 Indien Partijen overeen zijn gekomen dat de volgens dit artikel voor rekening van Wederpartij komende zaken niet in opdracht van Wederpartij maar van Ondernemer worden uitgevoerd, dan worden de kosten hiervan door Ondernemer aan Wederpartij doorberekend. In een aantal gevallen worden daartoe door Ondernemer onderhoudscontracten afgesloten.

Artikel 28 – Einde Overeenkomst of gebruik

28.1 Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen zal Wederpartij het Product bij het einde van de Overeenkomst of bij het einde van het gebruik van het Product, aan Ondernemer opleveren in de staat die bij aanvang van de huur in het proces-verbaal van levering als bedoeld in artikel 19.4 van deze algemene leveringsvoorwaarden is beschreven, behoudens normale slijtage en veroudering.

28.2 Mocht er bij aanvang van de huur geen proces-verbaal van levering zijn opgemaakt, dan wordt het Product door Wederpartij bij het einde van de Overeenkomst of bij het einde van het gebruik aan Ondernemer opgeleverd in de staat die Ondernemer mag verwachten van een goed onderhouden zaak van de soort waarop de Overeenkomst betrekking heeft zonder gebreken, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen en behoudens normale slijtage en veroudering.

28.3 Bij discussie over de staat van het Product bij aanvang van de Overeenkomst overeenkomstig het bepaalde in artikel 15.1 van deze algemene leveringsvoorwaarden, wordt Wederpartij verondersteld het Product in goede staat en zonder gebreken te hebben ontvangen. Het gestelde in artikel 1731, § 1 van het oud Burgerlijk Wetboek is niet van toepassing.

28.4 Het Product wordt bij het einde van de Overeenkomst geheel ontruimd – met uitzondering van de roerende zaken (waaronder begrepen doch daartoe niet beperkt: stoffering, meubilair etc.) die Wederpartij van Ondernemer heeft mee gehuurd en bij het einde van de huur derhalve weer aan Ondernemer ter beschikking dient te stellen – en onder afgifte van alle sleutels aan Ondernemer opgeleverd. Wederpartij is verplicht alle zaken die door hem in, aan of op het Product zijn aangebracht op eigen kosten te verwijderen. Voor niet verwijderde zaken is Ondernemer geen vergoeding aan Wederpartij verschuldigd. De niet verwijderde zaken kunnen op kosten van Wederpartij worden verwijderd.

28.5 Indien Wederpartij het gebruik van het Product ontijdig heeft beëindigd, is Ondernemer gerechtigd, zich op kosten van Wederpartij toegang tot het Product te verschaffen en zich in het bezit daarvan te stellen, zonder dat dit een gebrek oplevert.

28.6 Tijdig voor het einde van de Overeenkomst of het gebruik, dient het Product door Partijen gezamenlijk te worden geïnspecteerd. Van deze inspectie wordt door Partijen een rapport opgemaakt, waarin de bevindingen ten aanzien van de staat van het Product worden vastgelegd. Tevens wordt in dit rapport vastgelegd welke werkzaamheden ter zake van de bij de inspectie noodzakelijk gebleken reparaties en ten laste van Wederpartij komend achterstallig onderhoud, nog voor rekening van Wederpartij dienen te worden uitgevoerd alsmede de wijze waarop dit zal dienen te geschieden.

28.7 Indien Wederpartij, na daartoe deugdelijk in de gelegenheid te zijn gesteld, niet binnen redelijke termijn meewerkt aan de inspectie en/of vastlegging van de bevindingen en afspraken in het inspectierapport, is Ondernemer bevoegd de inspectie buiten aanwezigheid van Wederpartij uit te voeren en het rapport bindend voor partijen vast te stellen. Ondernemer zal Wederpartij onverwijld een exemplaar van dit rapport ter hand stellen.

28.8 Wederpartij is gehouden de door hem op basis van het inspectierapport uit te voeren werkzaamheden binnen de in het rapport vastgelegde – of nader tussen Partijen overeengekomen – termijn op deugdelijke wijze uit te voeren. Indien Wederpartij geheel of gedeeltelijk nalatig blijft in de nakoming van zijn uit het rapport voortvloeiende verplichtingen, is Ondernemer gerechtigd zelf deze werkzaamheden te laten uitvoeren en de daaraan verbonden kosten op Wederpartij te verhalen.

28.9 Over de tijd die met het herstel is gemoeid, gerekend vanaf de datum van het einde van de Overeenkomst, is Wederpartij aan Ondernemer een bedrag verschuldigd, berekend naar de laatst geldende huurprijs, onverminderd de aanspraak van Ondernemer op vergoeding van de verdere schade en kosten.

Artikel 29 – Klachten

Wederpartij zal klachten schriftelijk indienen. In dringende gevallen zal dit mondeling kunnen geschieden. In dergelijke gevallen zal Wederpartij de klacht of wens zo spoedig mogelijk schriftelijk bevestigen, doch in ieder geval binnen 24 uur.

Artikel 30 – Beheerder

Indien door Ondernemer een beheerder is of wordt aangesteld, zal Wederpartij zich omtrent alle met de Overeenkomst verband houdende aangelegenheden met de beheerder verstaan.

 

Artikel 31 – Overige bepalingen

31.1 Als waarborg voor de juiste nakoming van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst zal Wederpartij bij ondertekening van de Overeenkomst een waarborgsom ter hoogte van drie (3) maanden huur aan Ondernemer voldoen. Ondernemer is over de door Wederpartij betaalde waarborgsom geen rente verschuldigd. Ondernemer zal de waarborgsom binnen een maand na het einde van de Overeenkomst aan Wederpartij restitueren, verminderd met hetgeen Ondernemer alsdan nog van Wederpartij te vorderen heeft. Wederpartij, uitgezonderd Wederpartij zijnde een consument, heeft op zijn beurt geen aanspraak op verrekening van enig bedrag met de door hem gestorte waarborgsom.

31.2 Wederpartij zal voor eigen rekening en risico aan alle wettelijke verplichtingen ter zake het gebruik van leidingwater (met inbegrip van alle regelgeving ter zake Legionella (preventie)) voldoen. Wederpartij vrijwaart Ondernemer ter zake iedere aansprakelijkheid welke verband houdt met het niet voldoen aan de betreffende regelgeving c.q. het gebruik van leidingwater in het Product.

SPECIFIEKE BEPALINGEN TEN AANZIEN VAN VERKOOP

Artikel 32 – Prijs

32.1 Ondernemer is ook na totstandkoming van de Overeenkomst en tot aan de datum van levering van het Product gerechtigd om prijsstijgingen van kostenposten van het Product die niet louter afhangen van de eigen wil van Ondernemer (waaronder begrepen btw-tarieven en koersverschillen) door te rekenen aan Wederpartij en aldus de geoffreerde (en mogelijk reeds geaccepteerde) prijs te verhogen. In dat geval is Wederpartij gerechtigd de Overeenkomst binnen twee weken na de mededeling van de prijsstijging eenzijdig te beëindigen, zonder opzegtermijn en enige schadevergoeding, bij een per post aangetekende brief.

32.2 Indien Wederpartij bepaalde (veiligheids)eisen bij de aflevering van het Product door Ondernemer, althans door haar ingeschakelde derden in acht wil laten nemen, dient zij dit tijdig voorafgaande aan de aflevering schriftelijk aan Ondernemer te melden. Ondernemer en/of door haar in te schakelen derden zijn slechts gehouden de door Wederpartij vooraf gestelde (nadere) eisen inzake de aflevering van het Product in acht te nemen, voor zover dat in redelijkheid van hen kan worden gevergd. Alle kosten in verband hiermee zijn voor rekening van Wederpartij. Het niet (volledig) in acht nemen van de betreffende eisen zal geen grond voor Wederpartij vormen om zijn medewerking aan de aflevering van het Product te weigeren c.q. uit te stellen.

32.3 Indien Wederpartij na het tot stand komen van de Overeenkomst om wat voor reden ook de overeengekomen leveringsdatum wenst uit te stellen, is Ondernemer gerechtigd kosten aan Wederpartij in rekening te brengen. Deze kosten worden als volgt gefixeerd: bij melding aan Ondernemer tot dertig (30) kalenderdagen voor de overeengekomen leveringsdatum: 3% van de koopprijs, met een minimum van EUR 300,-; bij melding aan Ondernemer tussen dertig (30) en veertien (14) kalenderdagen voor de overeengekomen leveringsdatum: 5% van de koopprijs, met een minimum van EUR 500,-; bij melding aan Ondernemer tussen veertien (14) en zeven (7) kalenderdagen voor de overeengekomen leveringsdatum: 6% van de koopprijs, met een minimum van EUR 600,-; bij melding aan Ondernemer korter dan zeven (7) kalenderdagen voorafgaand aan de overeengekomen leveringsdatum: 10% van de koopprijs, met een minimum van EUR 1.000,-. Ondernemer zal Wederpartij ter zake een separate factuur zenden. De koopprijs blijft steeds verschuldigd; de verschuldigdheid van de koopprijs wordt door de latere leveringsdatum niet opgeschort.

Artikel 33 – Conformiteit

33.1 Ondernemer staat niet in voor enige bijzondere eigenschap van het Product, anders dan de eigenschappen die voor een normaal gebruik nodig zijn en/of eigenschappen die Ondernemer uitdrukkelijk schriftelijk aan Wederpartij als zodanig heeft gegarandeerd.

33.2 Wederpartij dient het Product bij ontvangst te inspecteren op zichtbare gebreken. Partijen zullen de staat van het Product vastleggen in een te ondertekenen proces-verbaal van levering. Dit proces-verbaal van levering maakt deel uit van de Overeenkomst. Het recht van Wederpartij om enige vordering of enig verweer te baseren op de stelling dat het Product niet voldoet aan de Overeenkomst omwille van zichtbare gebreken, vervalt indien de vermeende zichtbare gebreken niet worden genoemd in het proces-verbaal van levering of, indien geen proces-verbaal van levering wordt opgesteld, indien Wederpartij het gebrek niet binnen 24 uur na ontvangst van het Product heeft gemeld bij Ondernemer. Indien het Product niet voldoet aan de Overeenkomst omwille van zichtbare gebreken en zulks in het proces-verbaal van levering is opgenomen (of indien geen proces-verbaal is opgemaakt maar de klacht wel binnen 24 uur aan Ondernemer is gemeld), zal Ondernemer slechts gehouden zijn het zichtbaar gebrek te herstellen of op te heffen , of een vervangend Product te leveren dat aan de Overeenkomst voldoet.

33.3 Klachten wegens zichtbare gebreken bij de geleverde Producten zijn slechts geldig en worden slechts onderzocht op voorwaarde dat de geleverde Producten door Wederpartij nog niet in gebruik werden genomen.

33.4 Indien Wederpartij een gebruikt Product heeft gekocht, dient Wederpartij deze te aanvaarden in de staat zoals het Product was op het moment van totstandkoming van de Overeenkomst, met alle zichtbare en onzichtbare gebreken.

33.5 De aansprakelijkheid van Ondernemer voor eventuele verborgen gebreken bij de geleverde Producten is beperkt tot gebreken die zich manifesteren binnen een termijn van zes (6) maanden na de levering van de Producten, voor zover het gebrek reeds in de kiem aanwezig was op het moment van de levering. Eventuele verborgen gebreken dienen alleszins, op straffe van verval van verhaal, onmiddellijk en uiterlijk binnen de acht (8) kalenderdagen na vaststelling van het gebrek worden gemeld aan Ondernemer. Elke klacht moet schriftelijk geformuleerd en gemotiveerd worden. Ondernemer zal slechts gehouden zijn het verborgen gebrek te herstellen of op te heffen of een vervangend Product te leveren dat geen verborgen gebreken vertoont en aan de Overeenkomst voldoet, dan wel een passende vermindering van de prijs toe te kennen die tussen Partijen zal worden overeengekomen (of bij gebreke daarvan, door een gezamenlijk door Partijen aangestelde, deskundige zal worden bepaald).

33.6 Het bepaalde in de artikelen 33.2, 33.4 en 33.5 van deze algemene leveringsvoorwaarden geldt niet voor Wederpartij zijnde een consument, die, vanaf de datum van levering, een wettelijke garantie heeft op grond van de artikelen 1649bis e.v. van het oud Burgerlijk Wetboek.

33.7 Wederpartij zijnde een consument dient het Product bij ontvangst te inspecteren op zichtbare gebreken. Partijen zullen de staat van het Product vastleggen in een te ondertekenen proces-verbaal van levering. Dit proces-verbaal van levering maakt deel uit van de Overeenkomst. In ieder geval moeten klachten m.b.t. zichtbare gebreken door Wederpartij zijnde een consument schriftelijk en gedocumenteerd worden gemeld aan Ondernemer binnen een termijn van twee (2) maanden na levering. Nadien vervalt elk recht van Wederpartij zijnde een consument op herstelling, terugbetaling of vervanging overeenkomstig het bepaalde in artikel 33.10 van deze algemene leveringsvoorwaarden.

33.8 De aansprakelijkheid van Ondernemer ten aanzien van Wederpartij zijnde een consument voor eventuele verborgen gebreken bij de geleverde Producten is beperkt tot gebreken die zich manifesteren na de levering van de Producten, voor zover het gebrek reeds in de kiem aanwezig was op het moment van de levering. Bij vaststelling van een verborgen gebrek bij de Producten moet Wederpartij zijnde een consument Ondernemer zo snel mogelijk schriftelijk en gedocumenteerd inlichten. In ieder geval, ook bij de eventuele toepassing van de dwingende regels van de wettelijke garantie, dient elk verborgen gebrek binnen een termijn van twee (2) maanden na de vaststelling ervan door Wederpartij zijnde een consument schriftelijk en gedocumenteerd te worden gemeld aan Ondernemer. Nadien vervalt elk recht op herstelling, terugbetaling of vervanging overeenkomstig het bepaalde in artikel 33.10 van deze algemene leveringsvoorwaarden.

33.9 Ondernemer is niet aansprakelijk voor gebreken die ontstaan ten gevolge van ongelukken, verwaarlozing, valpartijen, gebruik van de Producten in strijd met doel waarvoor ze ontworpen werden, het niet naleven van de gebruiksinstructies of handleiding, aanpassingen of wijzigingen aan het Product, hardhandig gebruik, slecht onderhoud, of elk ander abnormaal of incorrect gebruik van het Product, door de tussenkomst van of behandeling van de Producten door een derde partij die niet rechtmatig door Ondernemer werd gemachtigd of door brand, water (overstroming), bliksem of een natuurramp.

33.10 In het geval van een zichtbaar of verborgen gebrek waarvoor Ondernemer aansprakelijk is, zal Ondernemer, naar keuze van Wederpartij zijnde een consument, voorzien in ofwel (i) een kosteloze vervanging van de gebrekkige Producten ofwel (ii) in het kosteloze herstel van de gebrekkige Producten. Ondernemer behoudt zich dienaangaande het recht voor om, indien de kosten van herstelling buiten verhouding zijn, de gebrekkige Producten te vervangen of om te ruilen voor gelijkaardige Producten. Enkel indien de herstelling of de vervanging van de gebrekkige Producten niet langer mogelijk is binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor Wederpartij zijnde een consument, heeft Wederpartij zijnde een consument recht op een prijsreductie (bij volledige terugbetaling dienen de gebrekkige Producten te worden teruggegeven).

Artikel 34 – Verzekering

In de Producten worden geleverd voordat de betreffende facturen van Ondernemer plus alle kosten en interest volledig en definitief zijn betaald, is Wederpartij verplicht om ieder gekocht Product op gebruikelijke voorwaarden te verzekeren tegen schade, waaronder schade door brand, weersomstandigheden, vandalisme, waterschade en ongevallen.

Artikel 34 – Verzekering

In de Producten worden geleverd voordat de betreffende facturen van Ondernemer plus alle kosten en interest volledig en definitief zijn betaald, is Wederpartij verplicht om ieder gekocht Product op gebruikelijke voorwaarden te verzekeren tegen schade, waaronder schade door brand, weersomstandigheden, vandalisme, waterschade en ongevallen.

Artikel 35 – Levering

35.1 De overeengekomen datum of data voor levering zijn slechts indicatief en houden geen resultaatsverbintenis in hoofde van Ondernemer in, tenzij uitdrukkelijk anders wordt overeengekomen tussen Partijen. Ondernemer gaat in beginsel slechts de inspanningsverbintenis aan om op de overeengekomen datum of data te leveren.

35.2 Indien levering plaatsvindt op een latere datum dan de overeengekomen datum zal zulks, behoudens in geval van opzet of grove fout van Ondernemer (of haar aangestelden), niet leiden tot enige aansprakelijkheid van Ondernemer, tenzij Partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn overeengekomen. Bij vertraging in de levering, die niet is veroorzaakt door overmacht of Wederpartij, heeft Wederpartij zijnde een consument het recht om de Overeenkomst bij aangetekende brief buitengerechtelijk te ontbinden, op voorwaarde dat Ondernemer de Producten niet heeft geleverd binnen een termijn van dertig (30) kalenderdagen volgend op een ingebrekestelling per aangetekende brief van Wederpartij zijnde een consument.

35.3 Indien bij levering van het Product op het Afleveradres blijkt dat het Product niet kan worden geplaatst vanwege het feit dat het terrein niet toegankelijk is althans te klein of door een andere oorzaak niet geschikt is om als opstelplaats voor het Product te dienen, dan is Ondernemer gerechtigd het Product niet af te leveren. Alle schade die Ondernemer in verband hiermee lijdt zal door Wederpartij worden vergoed.

35.4 Onverminderd artikel 38, 39 en 40 van deze algemene leveringsvoorwaarden, kunnen geleverde Producten niet worden geretourneerd, tenzij zulks tussen Partijen uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen. Indien is overeengekomen dat een Product kan worden geretourneerd dient zulks door of in opdracht van Ondernemer te geschieden op kosten en voor risico van Wederpartij.

Artikel 36 – Eigendomsvoorbehoud

36.1 Producten worden geleverd onder eigendomsvoorbehoud en blijven eigendom van Ondernemer totdat de betreffende facturen plus alle kosten en interest volledig en definitief zijn betaald. Het staat Wederpartij niet vrij zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Ondernemer het Product te verkopen, over te dragen of te bezwaren voordat de betreffende facturen plus alle kosten en interest volledig en definitief zijn betaald.

36.2 Indien Wederpartij de gefactureerde bedragen en/of verschuldigde kosten of interest niet tijdig voldoet, of indien Wederpartij in staat van faillissement wordt verklaard, opschorting van betaling wordt verleend in het kader van een gerechtelijke reorganisatie, of een besluit tot ontbinding en vereffening of staking van de onderneming neemt, dient Wederpartij Ondernemer in de gelegenheid te stellen de geleverde Producten op onbelemmerde wijze in bezit te nemen. Wederpartij is aansprakelijk voor de schade en voor vergoeding van de kosten van terugneming en/of herstel in oorspronkelijke staat (ten minste conform het proces-verbaal van levering) alsmede alle overige kosten, die Ondernemer ter zake maakt.

Artikel 37 – Aansprakelijkheid

Iedere en alle aansprakelijkheid van Ondernemer jegens een Wederpartij wordt beheerst door artikel 10 van

deze algemene leveringsvoorwaarden en is vervolgens beperkt tot het voor de betreffende Overeenkomst aan Wederpartij in rekening gebrachte bedrag.

Artikel 38 – Herroepingsrecht voor de Wederpartij zijnde een consument bij levering van Producten

38.1 Bij de Overeenkomst op afstand heeft de Wederpartij zijnde een consument de mogelijkheid de Overeenkomst op afstand zonder opgave van redenen te herroepen en gedurende een termijn van veertien (14) dagen. Voor uitzonderingen hierop wordt verwezen naar artikel 40 van deze algemene leveringsvoorwaarden.

38.2 De in artikel 38.1 van deze algemene leveringsvoorwaarden genoemde herroepingstermijn gaat in op de dag nadat Wederpartij zijnde een consument, of een vooraf door Wederpartij zijnde een consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het Product heeft ontvangen, of:

a) als Wederpartij zijnde een consument in eenzelfde bestelling meerdere Producten heeft besteld die afzonderlijk worden geleverd: de dag waarop de Wederpartij zijnde een consument, of een door hem aangewezen derde, het laatste Product heeft ontvangen. De Ondernemer mag, mits hij Wederpartij zijnde een consument hier voorafgaand aan het bestelproces op duidelijke wijze over heeft geïnformeerd, een bestelling van meerdere Producten met een verschillende levertijd weigeren;

b) als de levering van een Product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: de dag waarop Wederpartij zijnde een consument, of een door hem aangewezen derde, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen;

c) bij Overeenkomsten op afstand voor regelmatige levering van Producten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de Wederpartij zijnde een consument, of een door hem aangewezen derde, het eerste Product heeft ontvangen.

38.3 Tijdens de in artikel 38.1 van deze algemene leveringsvoorwaarden genoemde herroepingstermijn zal Wederpartij zijnde een consument zorgvuldig omgaan met het Product en de verpakking. Hij zal het Product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om te kunnen beoordelen of hij het Product wenst te behouden. Het uitgangspunt hierbij is dat Wederpartij zijnde een consument het Product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het Product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan de Ondernemer retourneren, conform de door de Ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.

38.4 De Wederpartij zijnde een consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het Product die het gevolg is van een manier van omgaan met het Product die verder gaat dan toegestaan in artikel 38.3 van deze algemene leveringsvoorwaarden.

38.5 De Wederpartij zijnde een consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het Product als Ondernemer hem niet voor of bij het sluiten van de Overeenkomst op afstand alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt.

38.6 Indien de Ondernemer aan Wederpartij zijnde een consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht of het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, verstrijkt de in artikel 38.1 van deze algemene leveringsvoorwaarden genoemde herroepingstermijn twaalf (12) maanden na het einde van de oorspronkelijke, overeenkomstig artikel 38.1 van deze algemene leveringsvoorwaarden vastgestelde bedenktijd. Indien de Ondernemer de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht of het modelformulier voor herroeping aan Wederpartij zijnde een consument heeft verstrekt binnen twaalf (12) maanden na de ingangsdatum van de oorspronkelijke herroepingstermijn overeenkomstig artikel 38.2 van deze algemene leveringsvoorwaarden, verstrijkt de herroepingstermijn veertien (14) dagen na de dag waarop Wederpartij zijnde een consument die informatie heeft ontvangen.

Artikel 39 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de Wederpartij zijnde een consument en de kosten daarvan

39.1 Als Wederpartij zijnde een consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de herroepingstermijn door middel van het modelformulier voor herroeping of op via een ondubbelzinnige verklaring aan Ondernemer.

39.2 Zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen veertien (14) dagen vanaf de dag volgend op de in artikel 39.1 van deze algemene leveringsvoorwaarden bedoelde melding, zendt Wederpartij zijnde een consument het Product terug naar Ondernemer, of overhandigt hij het Product aan (een gemachtigde van) Ondernemer. De Wederpartij zijnde een consument heeft deze terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het Product terugzendt voordat de termijn van veertien (14) dagen is verstreken.

39.3 De Wederpartij zijnde een consument zendt het Product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de door Ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.

39.4 Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij Wederpartij zijnde een consument.

39.5 De Wederpartij zijnde een consument draagt de directe kosten van het terugzenden van het Product.

39.6 Als Wederpartij zijnde een consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alle aanvullende Overeenkomsten op afstand van rechtswege ontbonden.

Artikel 40 – Uitsluiting herroepingsrecht voor Wederpartij zijnde een consument

Op de volgende aankopen heeft Wederpartij zijnde een consument geen mogelijkheid de Overeenkomst op afstand te ontbinden en zich te beroepen op het herroepingsrecht:

- Producten die door de Ondernemer zijn vervaardigd overeenkomstig specificaties van Wederpartij zijnde een consument;

- Producten die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;

- Producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten;

- Producten met een verzegeling die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken;

- Producten voor zakelijk gebruik of besteld door bedrijven.

- Producten die snel bederven of met een beperkte houdbaarheid;

- Producten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de Ondernemer geen invloed heeft; en

- Producten waarbij Wederpartij zijnde consument Ondernemer specifiek verzocht heeft hem te bezoeken om daar dringende herstellingen of onderhoud te verrichten.

Artikel 41 – Klachtenregeling

41.1 De Ondernemer beschikt ten behoeve van Wederpartij zijnde een consument over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.

41.2 Klachten over de uitvoering van de Overeenkomst moeten binnen een redelijke periode, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij Ondernemer, nadat Wederpartij zijnde een consument de beweerdelijk verkeerde uitvoering van de Overeenkomst heeft vastgesteld.

41.3 Bij Ondernemer door Wederpartij zijnde een consument ingediende klachten worden binnen een termijn van veertien (14) dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door Ondernemer binnen de termijn van veertien (14) dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer Wederpartij zijnde een consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.

Artikel 42 – Toepasselijke regelgeving

42.1 De toepassing van het Verdrag der Verenigde Naties inzake Internationale Koopovereenkomsten betreffende Roerende Zaken (1980) (" Weens Koopverdrag") wordt hierbij uitgesloten.

42.2 Voor zover in deze algemene leveringsvoorwaarden en de Overeenkomst niet anders is bepaald en Partijen niet anders overeenkomen, zijn de Internationale Regels voor de Interpretatie van Handelstermen (Incoterms) met aanvullingen volgens de meest recente uitgave van de Internationale Kamer van Koophandel, van toepassing.